fredag ljuva fredag

Hej hopp!
Idag hade vi tema-dag hela dagen i skolan, vilket innebar inga vanliga lektioner, skönt. Det handlade mest om fördomar som finns om invandrare, och på förmiddagen fick vi lyssna på en man som höll ett föredrag om hur det skulle vara ifall vi svenskar var tvungna att fly till TadzMbeKistan (ett påhittat land, hoppas jag fick till stavningen). Efteråt fick vi diskutera vad vi skulle kunna ändra på ifall vi flydde till ett annat land. Kläder, matvanor, boende, kvinnosynen, barnuppfostran med mera. Det fick en att tänka till lite extra, vilket förmodligen också var syftet med övningen. Tänk om vi verkligen var tvungna att lämna Sverige på grund av krig, och aldrig kunna komma tillbaka. Om vi skulle komma till ett land där kulturen är helt annorlunda, där det är okej att lärare slår eleverna och där man knappt får säga "Hej" till sin chef, och där flickor och kvinnor ses som slampor ifall de visar upp sitt hår. När man tänker på vad som faktiskt skulle kunna hända, så får man en bättre inblick i hur folk som flytt hit faktiskt måste må, även fast man inte på långa vägar kan förstå hur dom känner sig.

Nog pratat om det, min beachtränare i Uppsala har lagt in länkar till beachvolleyboll-klipp på Facebook som jag tänkte kolla igenom. Nu ska jag kolla på finalen herrar i AVP, klippet är en timme och elva minuter långt. Får se ifall jag tar mig igenom hela! haha.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0