ur arbetarbladet idag

ELEV. Pojken som misstänks för misshandel går här på Aspenskolan. Händelsen utspelade sig dock utanför byggnaden.

ELEV. Pojken som misstänks för misshandel går här på Aspenskolan. Händelsen utspelade sig dock utanför byggnaden.

Fotograf:
Conny Svensson

15-åring slog yngling med järnrör Pappan höll fast offret

TIERP En 15-årig pojke i Tierp slog en 17-åring med ett järnrör i huvudet.
Händelsen utspelade sig utanför Aspenskolan där gärningsmannen går.
Pojkens pappa är misstänkt för att ha hjälpt till vid misshandeln.

GAMMALT BRÅK. Ett gammalt  bråk mellan pojkarna som går på Aspenskolan och Högsbergsskolan ska ha föregått misshandeln enligt Tierpspolisen.

GAMMALT BRÅK. Ett gammalt bråk mellan pojkarna som går på Aspenskolan och Högsbergsskolan ska ha föregått misshandeln enligt Tierpspolisen.Fotograf: Conny Svensson

Händelsen inträffade vid lunchtid på måndagen. Enligt polisen är pojken misstänkt för grov misshandel alternativt misshandel. Pappan ska ha hjälpt till vid brottet genom att hålla fast 17-åringen. Närpolischef Niklas Hållqvist säger att de båda pojkarna har en konflikt sedan tidigare. När 17-åringen passerade skolan ska han ha blivit attackerad med ett järnrör.

– Han fick en sårskada i huvudet som han fick vård för. Det blev inga inre blödningar, säger Niklas Hållkvist.

Pojken och pappan hämtades in till polisen för förhör. Enligt Hållqvist gjorde de motanmälningar mot 17-åriggen angående ofredande.

– De hade under dagen varit till rektorn och diskuterat problemet, säger närpolischefen som betecknar händelsen som extremt allvarlig.

Biträdande rektor Karin Herbertsson bekräftar att så var fallet.

– Det är fruktansvärt tråkigt att sådant här händer. Det är aldrig tillåtet att slåss. Nu är det polisens sak att sköta utredningen. Det vi behöver göra direkt är att ha aktiviteter på skolan för att stärka sammanhållningen. Vi har pratat om det på ledningsgruppen i dag, säger hon.

Niklas Hållqvist är också öppen för möten mellan polisen, skolan och socialen.

Enligt polisen var det flera elever som såg misshandeln och de är nu vittnen.

Vad gör skolan för att stötta elever som sett den otäcka händelsen?

– Det är alltid bäst att lärare eller andra personer som är närmast elever pratar med dem på en gång, svarar Karin Herbertsson.


Man kan ju lugnt säga att det har gått för långt.

 

Kristin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0